Obsah  >>  Školství, zdravotnictví  >>  víceletá gymnázia
Strana:   1

víceletá gymnázia

Hana Mašková
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Hana Chyská
9.10.2001 - 22:24
Možná se všem bude zdát divné,že do diskuse vstupuji až nyní,ale neměla jsem dříve k internetu přístup.
Téma víceletých gymnázií:nerušila bych je,každý má právo si vybrat školu,na které chce studovat.
Téma ZŠ:
Na jedné z nich učím a něco o tom vím.Dle mého názoru děti nepřehlcujeme vědomostmi.Kdybychom učili děti látku,která není v osnovách,bude nám to vyčteno.Kdybychom nenaučili děti látku,která je v osnovách,bude nám to vyčteno.Kdo zažil školní inspekci,ví,o čem hovořím.
Svoje povolání miluji! Kdyby tomu tak nebylo,pracovala bych už dávno někde jinde.
A ještě jeden postřeh ze života.Plno mladých budoucích učitelů,kteří ještě nedokončili VŠ Vám už nyní řekne,že by byli blázni,kdyby začali učit.Já se jim nedivím.
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Hana Chyská
Anonymní uživatel
Hlavně pro: David Bíróczi
25.6.2001 - 13:24
Dobrý den, pane Bíróczi, Váš příspěvek nelze nechat bez reakce.
To, co jste napsal, se moc hezky čte, ale je to proveditelné? Máme na to?...
Za svého života jsem se setkala s několika školskými reformami - jestli se to tak dá nazývat. Jinak se učilo před třiceti lety, kdy jsem školu navštěvovala já, jinak v době školní docházky mého nyní třiadvacetiletého syna, s nímž jsme zažili éru množin a s tím souvisejících problémů při řešení nejobyčejnějších základních matematických úkonů..., a úplně nový způsob výuky pozoruji a „prožívám“ nyní se svým mladším synem, který navštěvuje první ročník osmiletého gymnázia. Nad kvalitou dnešních učebnic si přímo zoufám! Vše je neustále vylepšováno, zdokonalováno, ale výsledkem jsou téměř nepoužitelné a nepřehledné paskvily. Když tak srovnávám způsob výuky a učebnice, mám pocit (možná, že je to jen můj subjektivní názor), že před těmi třiceti lety to vše bylo přehledné, srozumitelné, jasné, takové nějaké nejkvalitnější. Každá reforma se na našem školství podepsala a nějakým způsobem ho poškodila. Proto se stavím proti jakékoli další změně ve školství.

Vaše sny a plány o budoucím školství jsou hezké, ale sám na jejich uskutečnění nestačíte. A i kdyby se takto uvažujících lidí našlo víc, kolik by jich vydrželo až do úplného uskutečnění svých plánů? Zvlášť v současné době, kdy nejsou na nic peníze, a když už nějaké jsou, tak určitě ne na školství? Vy ještě studujete, ale jste si jist, že budete mít dost elánu, sil (včetně dostatečného ekonomické zázemí) a chuti vůbec ve školství pracovat? Ale to už jsme u politiky a od té raději dál.

Přeji Vám krásné prázdniny, hodně sluníčka a hlavně, aby Vám Vaše nadšení vydrželo co nejdéle.

Hana Chyská

Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
David Bíróczi
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Hana Chyská
19.6.2001 - 00:08
Vážená paní Chyská, moje představa je taková, že není těžké udělat výtah toho nejdůležitějšího, co by se děti měly ve škole naučit. Ovšem také netvrdím, že je to tak jednoduché. Toto by mělo být zpracováno ve formě osnov, které by měly být součástí celé reformy školství, která by měla tvořit provázaný a fungující celek. Podle mého názoru by se děti u každého tématu měly naučit pouze základy a společně s tím by se mělo zavést na školách mnoho volitelných předmětů (a zároveň ubrat u povinných) tak, aby si každé dítě vybralo podle svého zájmu a dále ho rozvíjelo, třeba i s pomocí moderních informačních technologií. Stále tvrdím, proč děti učit tato fakta, když si je právě díky těmto technologiím mohou najít kdykoliv chtějí. Tím více bude děti škola bavit, protože budou pracovat na základě vlastního zájmu. Je moc pěkné, že děti vědí kdy byla ta či ona bitva, ale k čemu je jim to platné v praktickém životě. Nejdůležitější je pracovat na osobnostním rozvoji dítěte. To je všem moderním pedagogům ve světě jasné. Bohužel na to není díky učení fakt vůbec čas. Přehnané nároky středních a vysokých škol nutí nížší stupně škol připravovat své žáky na příjmací zkoušky místo toho, aby pracovaly na jejich osobnostím rozvoji. Nevím, jestli jste sledovala minulý týden Klub Netopýr. Tam vystupovali dva ředitelé ZŠ, kde již zavedli tento způsob vyučování a mají velmi dobré výsledky. Tyto dvě ZŠ jsou velkou konkurencí víceletých gymnázií. To je podle mě správný trend. Ve většině zemí EU a v USA to tak funguje. Pokud si myslíte, že středoškoláci v USA mají potíže se čtením, tak je to jen mizivé procento, stejně velké jako u nás. Čtení a psaní nejsou ovšem fakta. Pokud narážíte na můj pravopis, tak se omlouvám a na svou obranu přidávám, že studuji učitelství anglického jazyka a zeměpisu a ne českého jazyka. Na konci bych Vám rád poděkoval, že jste reagovala na můj příspěvek a budu velmi rád, pokud budete opět reagovat. Diskuse na toto téma je podle mě velmi důležitá a podnětná pro všechny strany.
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Hana Chyská
Anonymní uživatel
Hlavně pro: David Bíróczi
15.6.2001 - 13:24
Vy si opravdu myslíte, že Američané jsou tak úspěšní? Možná sem tam některý jedinec, ale určitě ne všichni, ostatně v této zemi neomezených možností je možné všechno. Třeba i to, že spousta středoškoláků v Americe má problémy s takovou triviální záležitostí jako je čtení, což se u nás nemůže stát.
Uznávám, že učitelé mají v Americe k žákům a studentům jiný přístup. Je podporováno mnohem více logické myšlení, žáci samostatně pracují na svých projektech, umějí je veřejně prezentovat, ale ... Chybějí jim ta podle Vás "zbytečná fakta". Kdyby se úroveň našeho školství dostala na úroveň školství USA, kdo by rozhodoval o tom, která fakta jsou a která nejsou zbytečná? Docela mě děsí představa, že byste to ovlivňoval i Vy jako budoucí učitel - pravopis českého jazyka byste zrušil jako první?!...

Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
David Bíróczi
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Jan Chyský
29.5.2001 - 23:45
Co myslíte tím, že bysme jsme se mohli dostat na úroveň USA nebo EU. To by mohlo být to nejlepší, co by se mohlo stát. Školství v těchto zemí neučí děti zbytečná fakta, ale učí je jak si v určité situaci poradit a kde případné informace najít. Škola by spíše u dětí měla hledat jejich výhody a přednosti a najít způsob jak by je mohly tyto děti poskytnout ostatním. Tak to funguje v USA a EU. Děti si pak samy pomocí informační zdrojů najdou to co je zajímá. K čemu jsou nám nabiflovaná fakta, která mohu okamžitě najít například díky Internetu.Proč myslíte, že jsou Američané tak úspěšní?
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Z.Vostrý
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Ladislav Peška (mlad
25.4.2001 - 10:44
Ale přátelé,
nebuďte v diskuzi osobní ... 3.ZŠ ani 2.ZŠ nepotřebují advokáty, v každé škole se najdou lepší a horší učitelé a lepší (pilnější) a horší (línější) žáci.
Mně šlo spíš o princip brzké volby a o případné zkušenosti s přechodem na gymnázium obecně. To by nám mohl přiblížit Láďa Peška, náš bývalý vynikající žák. Ale zkus, Láďo, udělat malý průzkum mezi žáky svého ročníku. Obejdi třeba gymnazisty z tvého ročníku s maximálně 2 trojkami a zkus zjistit, z které školy přišli. Mne samotného by ten poměr zajímal. Jinak pro ostatní jedna zajímavost - Láďa Peška udělal v páté třídě přijímačky do primy a zůstal na naší škole až do 9.třídy (a nejen on, vím o dalších třech). Spolupráce ani setkávání bohužel mezi základkami a středními školami neexistuje a když je, tak v podstatě formální a bez třeba takovýchto podkladů. Škoda ...
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Ladislav Peška (mladší)
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Jan Chyský
25.4.2001 - 09:41
Já bych víceletá gymnázia v žádném případě nerušil. Každý by měl mít možnost svobodného rozhodnutí.
Docela vám v tom, co uvádíte o třídě vašeho bratra věřím, ale zaráží mne, že v jedné větě říkáte, že situace ve třídě vašeho bratra je strašná a ve druhé kritizujete 3.ZŠ. Proto vám odpovídám, že tak strašná situace tam rozhodně není.
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Jan Chyský
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Ladislav Peška (mlad
16.4.2001 - 16:21
Srovnáváte hrušky s jablky - 9.třídu 3ZŠ s 5.třídou 2.ZŠ. Pokud víte, že situace v bývalé třídě mého bratra byla jiná, než uvádím, tak byste to měl rovnou napsat, v opačném případě mi prosím věřte. Zřejmě jsou školy a třídy dobré a horší a nikdo by neměl mít právo brát možnost volby. Vyhnul jste se ale hlavnímu tématu této diskuze - zrušit, či nezrušit víceletá gymnázia.
Takže...?
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Ladislav Peška (mladší)
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Jan Chyský
11.4.2001 - 10:21
Jen stručně a bohužel pozdě:
Nedávno jsem ukončil 3. ZŠ a začal studovat na Gymnáziu VBT. I když je to poměrně náročná škola, nemám žádné závažnější problémy s nedostatkem znalostí. Občas zbude i něco navíc.
Myslím, že byste se měl nejdříve více zamyslet nad tím, co říkáte: "...Bratrova třída před přijímacími zkouškami nestačila... probrat ani předepsané učivo. ..."

Já teda nevím, ale stihli jsme probrat i něco navíc, takže...

Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Zdeněk Vostrý
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Jana Sedláková
15.3.2001 - 12:53
Ve stručnosti:
Dítě nastoupí do základní školy a v 5.třídě může (po zkouškách) přejít do primy osmiletého gymnázia. Pokud bude pokračovat, tak v 9.třídě se může hlásit do 1.ročníku čtyřletého gymnázia. Takže neztrácí ani nezískává žádný školní rok.
Přednosti 8-letého gymnázia:
Sejde se tam asi 10% populačního ročníku a třídy jsou to vskutku studijní, výběrové. Je tam samozřejmě více rozšiřujícího učiva.
Nedostatky 8-letého gymnázia:
Psychologové namítají, že se jedná o moc brzký výběr, v 11 letech, a že se děti odnaučí komunikovat s méně nadanými vrstevníky. A že jsou pod zbytečnou zátěží.
Já osobně říkám rodičům: Je-li vaše dítě studijní typ, nemusíte ho honit do domácích úkolů a učení a má bez stressu nejvíce tak 2 až 3 dvojky na vysvědčení, pak patří do náročného osmiletého studia na gymnáziu. Pokud si nejste jisti, poraďte se ještě před podáním přihlášky v pedagogicko-psychologické poradně (ne každý klinický psycholog je vhodný - chce to určitou specializaci a skušenosti).
Z naší školy odešlo od primy cca 10 dětí a teď v devítce přejde do gymnázia dalších cca 9 dětí, takže se tam sejdou ve stejném ročníku (ne ve stejné třídě).
Tolik ve stručnosti můj názor a vysvětlení.
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Jan Chyský
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Zdeněk Vostrý
12.3.2001 - 01:10
Jen krátce...
Mám bratra, chodícího do primy sl. gymnázia, na které přešel ze 2. základní školy (Komenského náměstí). Chtěl bych ale mluvit o škole základní, nikoli o gymnáziu. Díky zaneprázdnění našich rodičů jsem byl několikrát přítomen na třídní schůzce v této škole. Vím, že dnešní doba není příhodná ekonomické situaci mladých rodin s dětmi, ale vzhled některých rodičů na třídních schůzkách byl neskutečný zážitek! Rodiče v teplákách, neupravení, samé sociální případy. A jaký rodič, takové dítě. Potom se nedalo ničemu divit. Např. když bratr přišel s červeným kousancem na zádech nebo si neustále stěžoval na agresivní spolužáky apod. Myslím si, že pro děti, které jsou vychovávány, aby chodily do školy pro to, aby se něco naučily a oddělily se od neukázněných gaunerů, kteří do školy chodí jen kvůli prezenci, jsou víceleté gymnázia vysvobozením. Bratrova třída před přijímacími zkouškami nestačila vzhledem k velkému počtu handicapovaných dětí ve třídě (70%? s předponou dys-) a hlemýždímu tempu výuky (pro některé děti nudné výuky)probrat ani předepsané učivo.
Podle mé zkušenosti, se mládež za posledních pár let hodně změnila. Na to, co si dovolují dnešní děti, jsme si my nedovolili ani pomyslet. Problém vidím v dnešních TV programech, počítačových hrách, ve větší demokracii mezi dítětem a rodičem a větším liberalizmem učitelů.
Na závěr bych se chtěl pozastavit nad úrovní současných absolventů dnešní 3. základní školy, kterou jsem ukončil téměř před deseti lety. Mezi mými současnými známými je spousta čerstvých absolventů této školy, nad jejichž "znalostmi" - spíš neznalostmi, žasnu. Kvalita výuky za poslední roky rapidně klesla. Současní premianti této školy neznají zdaleka to, co před deseti lety zvládali i průměrní žáci.
Myslím, že opětovným zrušením víceletých gymnázií se tyto problémy budou jen prohlubovat, až se dostaneme na úroveň USA nebo EU.
Další diskuze by mohla být na téma platů učitelů, jejich kvalit a odchodů učitelů do podikatelské sféry nebo lépe placených oborů.

Zůstávám s pozdravem
Jan Chyský
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Jana Sedláková
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Zdeněk Vostrý
10.3.2001 - 23:07
Bydlím pět kilmetrů od Slaného a mám malé děti 6 a 8 let. Vzdělání dětí je pro mne velmi důležité. Bohužel se příliž neorientuji v daném problému a prosim o bližší vysvětlení - co jsou víceletá gymnázia, jaký mají přínos pro děti, mají školy finance a kvalitní profesory. Ať pan Vostrý rozdělí diskusní témata, abychom mohli diskutovat. Pozn. mrzí mne, že kantoři asi ztratili o mnohé zájem.
Děkuji za moc pěkný příspěvek .
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Zdeněk Vostrý
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Ivo Rubík
19.2.2001 - 08:55
Zdravím Tě, Ivo - tak jsi to pěkně rozjel ...
Ad 1 - reforma státní správy:
Nás právních subjektů, co zřizuje obec, se to až tak nedotkne, ale ti s nesubjektivitou by měli co nejrychleji o ní přemýšlet (dovedu si i představit právní subjekt Mateřské školy Slaný s odděleným účetnictvím, které by zvládla jedna paní účetní včetně mezd).
K tomu Ostrovu - pokud budou přicházet přísně normativně peníze z MŠMT, tak by mohlo být zřizovatelem klidně město. Pokud bude někdo přerozdělovat (tak, jako zhruba od roku 1996) - tak je pak vcelku jedno, kdo tě okrouhne. Zda Školský úřad jako doteď nebo kraj nebo kdo ... Teď zrovna doplácíme na kladenské základní školy, které mají počty žáků ve třídách okolo dvaceti. To si nedovolí ani soukromá, natož státní škola!
Ad 2 - učitelé
Taky mne mrzí, že jsou všichni zalezlí ve svých ulitách a přilepeni doma (zřejmě k obrazovkám). My chodíme ve středu sportovat a také to dáváme horko těžko dohromady a když je u nás ve škole divadlo byť je amatérské, ale tisíckrát lepší než debilní pořady Novy, tak přijde 4 až 6 dospělých a jsem rád, že přijde tak 15 až 20 žáků jak současných, tak čerstvě odešlých.
Ad 3 - kontroluji, kontroluješ, kontroluje
Na chudej lid musí bejt holt přísnost. Nahoře se prošustrují miliardy a dole musíme evidovat kopíráky (to přeháním, ale někdy to jde na rozum). Nárůst byrokracie pozoruji tak od roku 1995. V období 90 až 94 to bylo dobré. Pak ale někdo něco provedl a místo aby se potrestal ten jeden člověk, tak se začali kontrolovat všichni. To je ale asi nějak geneticky zakódované staré Rakousko-Uhersko.
Ad 4 - gymnázia
Já bych také osmiletá gymnázia nerušil, i když jsou mi celkem výhrady psychologů jasné. Současná ZŠ skutečně neumí zaměstnat talenty. Je fakt, že se to jeden čas zvrhlo, např. slánské gymnázium otevíralo 2 třídy primy a tak tam odcházely objektivně pouze průměrné děti (Gausovu křivku neošálíš, ta funguje i ve Slaném). Teď je to myslím dobré a při úbytku dětí budou moci dokonce i snížit stav v té primě na 25 žáků a to bude přínosné.
Příště doporučuji jen jedno téma - takhle je to dost roztříštěné
Zdravím všechny, kdo brouzdají na Slánsku - ozvěte se zvláště vy - absolventi našich škol a rodiče našich žáků.
Zdeněk Vostrý
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Ivo Rubík
Anonymní uživatel
Hlavně pro: Zdeněk Vostrý
16.2.2001 - 08:01
Milý Zdeňku,
vím, že se pouštím na tenký led, když chci diskutovat na téma, které jsi otevřel. Zejména z pozice své v současnosti zastávané funkce. "Vše, co řeknu, může být obráceno proti mě." Nicméně, starostou jsem jen dočasně, občanem celý život.
Mne školství velmi zajímá. Prošel jsem všemi kategoriemi škol a prakticky většina mého nejbližšího příbuzenstva jsou učitelé. Jsem si však vědom, že zasvěceněji mohu diskutovat jen o vysokých školách, které znám důvěrněji a učím tam. Přesto, dost bylo úvodů.
Téma 1:
Proboha, co je to za příšernou reformu státní správy?
Zrušila Okresní úřady, a tak trochu zapomněla na to, co s některými institucemi, kterým byl Školský úřad zřizovatelem. Konkrétně tím myslím na Ostrov - Dům dětí a mládeže ve Slaném. Jeho dočasným zřizovatelem od 1. 1. 2001 se stal referát školství okresního úřadu. Ostrov má pouze dvě možnosti, jak přežít. Zřizovatel - kraj nebo Slaný. Právě probíhající měsíce jsou však kritické, protože se Ostrov měl začít stěhovat do získané budovy v kasárnách (bývalý generální štáb). Dětský diagnostický ústav Dobřichovice, který je druhým, respektive prostřednictvím ministerstva školství prvním, majitelem, chce rozhodnutí, kdo a jak se bude podílet na rekonstrukci. A nikdo nechce (a nemůže) vyřknout konečné slovo. Zdůrazňuji, že Ostrov je v pronájmu v soukromém domě a nemá sebemenší šanci se dále rozvíjet ve svých aktivitách. Máme, jako město, do toho jít? Víš dobře, co všechno naše město již zašťiťuje. Jsme schopni finančně "utáhnout" z rozpočtu další instituci? Lidé z Ostrova odvádějí pro slánské děti (a jejich rodiče) vynikající práci. Byla by škoda, aby skončil.
Téma 2:
Školy ve Slaném a učitelé v nich.
Myslím (alespoň zpovzdálí se mi to zdá), že učitelé na všech stupních škol (mateřské, základní, střední) ve Slaném odvádějí velmi slušnou práci. Samozřejmě, že jsou i tací, kteří se jen vezou a tzv. chodí jen do zaměstnání. Ale těch je menšina. Být učitelem (lékařem, biologem,...) je poslání. Ale, jak víš, přišel jsem do Slaného z Prahy. Vždy jsem chápal učitele z menšího města a z vesnice, jako "vrchol pyramidy vzdělání". Intelektuální špičku místa. Zdá se mi, že toto ve Slaném plně nefunguje. Učitel by neměl být zavřený jen ve své budově. Měl by být tahounem nejrůznějších aktivit, sportovního a kulturního dění... Bohužel, ať přijdu na jakoukoliv akci - koncert, divadelní představení, politickou diskusi, sportovní utkání atd. - stále potkávám ve Slaném tytéž obličeje. Mám je rád a velmi je respektuji. Ale v duchu předchozího, kde jsou ti ostatní? Alespoň jeden příklad (těch je pochopitelně více, ve všech slánských školách): Mám dojem, že ze středních škol obchodní akademie tak trochu spí. Je to tím, že většina učitelů dojíždí? Nebo čím to je? Nezbývá části slánských učitelů, kromě učení, čas či energie na nic jiného? Dá se to nějak změnit? Můžeme tomu pomoct?
Téma 3:
Zase ta reforma státní správy a školství.
Učitel má učit a "být tahounem místa" (viz výše) a ne se zabývat byrokracií. Školské úřady jsou zrušené, úředníci se přelili na ministerstvo, do funkcí inspektorů... Nebo tomu tak není? Aby dokladovali nějak svou potřebnost, tak -kontrolujme, kontrolujme, kontrolujme... Znám to teď z městského úřadu. Je sedmý týden roku a na úřadě je snad pátá!!! kontrola. Jak mají úředníci stihnout svoji práci, které je spousta a přibývá jí? Zpět však ke školám --- Třeba učitel ukradl křídu? Nebo linka v třídnici je nakřivo?... Kam se to, prokrista, dostáváme? Nebylo toho už dost? Vracíme se zase do socialismu? Proč stát učitelům nevěří?
Téma 4:
Víceletá gymnázia.
Jako rodič říkám - ano. Více nejsem schopen říci. Neorientuji se do detailu v problému.
To je zatím všechno. Byl by to příliš dlouhý text.
Přeji Tobě a všem účastníkům diskuse hezký den
Ivo Rubík
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Zdeněk Vostrý
Anonymní uživatel
Hlavně pro: všem
15.2.2001 - 15:07
Protože mne mrzí, že nikoho nic netrápí na školství, tak bych chtěl touto cestou rozpoutat debatu. Tak co třeba osmiletá gymnázia - ano či ne? Svůj názor řeknu až jestli se někdo debaty "chytne".
Jste spokojeni s "Vaší" školou?
Co zlepšit v naší "boudě".
Kvalitní příspěvek   Nevhodný příspěvek
Strana:   1
Pro vložení nového příspěvku se musíte přihlásit.