Technická správa komunikací Štefánikova 23 Praha 5 V Praze 12.2.2006 Vážený pane, vážená paní, na autobusovém stanovišti Hradčanská dochází soustavně k nepříjemným situacím, které jsou stálým předmětem silné kritiky spolucestujících: -odjezdy více spojů ze stejného stanoviště ve stejnou nebo blízkou dobu, které mají za následek, že autobusy zastavují mimo svá stání nebo ve druhé řadě -odjezdy spojů stejným směrem ze vzdálených stání a naopak mísení front cestujících do zcela odlišných směrů na jednom stání. Například v pátek, jak dokládá první tabulka v přiloženém souboru, odjíždějí ze stanoviště 1 současně dva spoje v 8.10, v 11.50 a 13.25, nejčastěji však čítám kritiku stání zastavování mimo určené stanoviště z důvodu jeho obsazenosti v době kolem 16.10 a 19 hod, u stanoviště 2 jsou současné odjezdy spojů ve 12.30, 16.00, 17.00 a 19.30, u stání 5 v 8.55, 16.25, 16.55 a 17.25. Situaci komplikuje i to, když některé spoje najíždějí do zastávky i půl hodiny před pravidelným odjezdem a překážejí spojům s dřívějším odjezdem. Kromě výše popsaných kolizí, jež jsou především u stání 1 a 2 předmětem opakované kritiky, jsem měl osobně problémy při použití spoje 420115/4 (kdy zástup čekající na kladenský autobus téměř zabránil nástupu do vozu) či 142106/5, kdy spoj 310112/4 najetý již v 9.35 způsobil nutnost zastavení místo u nástupní hrany až ve druhé řadě, když současně ve stejnou dobu najetý spoj 310610/14 vynutil zastavení spoje 220101/44 až v zastávce MHD (konkrétní datum mohu v případě potřeby dohledat z jízdenky a místenky). Na druhé straně je současné čekání na spoje do určitých míst, resp. možnost přejít na jiný spoj při zpoždění či vynechání očekávaného spoje, ztíženo rozmístěním linek do téhož místa ke vzdáleným stáním: spoje do Slaného odjíždějí ze stání 1, 2, 4 a 5, spoje do Rakovníka ze stání 1, 2, 3 a 4, spoje do Loun ze stání 2, 4 a 5, spoje do Karlových Varů ze stání 2 a 5, do Nového Strašecí ze stání 2, 5 a 6. Současné rozložení spojů k jednotlivým stáním pro vybraný pátek (den s největším provozem), sobotu a neděli je: Stání Pátek Sobota Neděle 1 53 9 14 (vše výchozí z Hradčanské) 2 41 (13) 17 (7) 22 (9) (v závorce spoje od Florence nebo Č.Mostu) 3 44 (42) 20 (20) 31 (29) 4 43 (40) 18 (18) 27 (26) 5 41 (5) 16 (2) 22 (3) 6 30 9 10 (podrobněji v tabulkách v přiloženém souboru). Pro zlepšení situace navrhuji: 1. Při přidělování stání stanovit dopravcům pro jednotlivé spoje výchozí ze zastávky Hradčanská čas, kdy nejdříve mohou přistavit autobus, a to až po odjezdu předchozího spoje ze stejného stání. Za nepřijatelnou považuji zejména situaci, kdy jsou především rakovnické autobusy přistavovány opakovaně až v půlhodinovém předstihu a blokují stání spojům, které odtud mezitím mají řádně odjíždět. 2. Při stanovení rovnoměrného využití stání přihlédnout k tomu, že spoje výchozí z Hradčanské mají výrazně delší pobyt v zastávce než spoje přijíždějící již z Florence, popř. Černého Mostu, a že spoje stavící ještě na Zličíně mívají pobyt na Hradčanské minimální. 3. Linky mající ještě zastávky na Florenci i Zličíně považovat za linky s nižší prioritou a umístit jejich stanoviště dále od východu z metra. 4. Soustředit spoje k jednotlivým zastávkám podle cíle cesty a uspořádat stání tak, aby odjezdy podobným směrem byly z vzájemně bližších stání. To umožní zajišťovat rovnoměrné využití zastávek současně s prokladem spojů v daném směru. Pominu-li svůj názor, že linka 220212 na stanoviště Hradčanská neměla být vpuštěna a že blokuje kapacitu pro zastavování více karlovarských spojů, by tomu odpovídalo přibližně takovéto rozdělení zastávek (v závorce odpovídající počet spojů v pátek jako den s největším počtem spojů): Stanoviště 1: Linky vyjíždějící po silnici R7 (směr Slaný) s cílem ve Středočeském kraji (43). Stanoviště 2: Linky po R7 a II/240 do severních Čech (65). Stanoviště 3: linky směr Rakovník (33). Stanoviště 4: Ostatní linky vyjíždějící po silnici I/6 (28). Stanoviště 5: Linky vyjíždějící po II/201 (13), popřípadě ještě směr Kladno (28). Stanoviště 6: Linky směr Zličín a Plzeň (42), popřípadě směr Kladno místo stanoviště 5 (28). Počty spojů podle nástupišť a jednotlivých linek v současném stavu i ve dvou variantách navrženého stavu jsou uvedeny v tabulkách v přiloženém souboru. U stání 2 je sice podle 1. varianty návrhu výrazně vyšší počet spojů (65), ale převažují mezi nimi spoje výchozí z Florence, které se na Hradčanské zdržují zpravidla jen 1-3 minuty. Oproti tomuto návrhu by přesun linek 152100 a 157100 ke stání 1 znamenalo, že by ze stání 1 vyjížděly linky jediného dopravce, a ze stání 2 linky schvalované pouze jediným dopravním úřadem, což by umožnilo odjezdy snadněji zkoordinovat. Problematická linka 220212 by při umístění spolu s unhošťskými linkami měla více možností se vzájemně zkoordinovat (stejný dopravní úřad, jezdí v relativně pravidelném taktu), společné umístění s plzeňskými linkami by rovnoměrněji rozložilo cestující. Domnívám se, že změna rozložení spojů mezi jednotlivým stáními v naznačeném smyslu (byť ne nutně přesně tak, jak zde bylo naznačeno), by přispěla k větší přehlednosti, bezpečnosti provozu i pořádku. Nevidím zvláštní důvod, proč by TSK jako správce stanoviště měla trvat na dosavadním rozložení s jeho popsanými negativy. S pozdravem ...